"VIS MEDICATRIX NATURAE"
All rights reserved

Tuesday, April 18, 2017

Taobao, wel of niet ? Review.

Door: Bert E. Spoor de Rave
 Bestellen in China

 In Nederland zijn we al geruime tijd bekend en gewend aan Bol.com als aanbieder van een groot assortiment artikelen dat 'bevoorraad' wordt door grote, maar vooral ook kleinere ondernemers die hun producten zo aan de man kunnen brengen. Dat is een hele organisatie die dankzij de digitalisering en internetmogelijkheden snel kan communiceren en reageren. Bestellingen worden vaak binnen 24 uur bezorgd. 

  De voorzichtige, wantrouwige en zuinige Nederlander laat zich niet zomaar in met 'nieuwigheden' als internetbankieren en web-shoppen waar er meestal vooruit betaald moet worden. Bol heeft inmiddels naam gemaakt als een betrouwbaar bedrijf dat garant staat voor de producten en levering.




  Betrekkelijk nieuw, en voor velen nog onbekend, is de 'Chinese versie van Bol' in de naam van Taobao die zich via een Nederlandse agent/tussenpersoon ook op de Nederlandse markt heeft gericht. De website van Taobao die oorspronkelijk in het Chinees werd uitgebracht heeft een ongekend groot aanbod, het zou gaan om meer dan een miljard items..! Keuze genoeg dus. 

  De toegankelijkheid is dankzij de vertaling gebruikersvriendelijk geworden, terwijl de winkelwagen met gangbare betalingsmogelijkheden b.v. met iDeal, kan worden afgerekend. 


De praktijk.

  Een bestelling doorgeven loopt via een aantal punten in China, indien je meer dan één artikel bestelt, bij diverse producenten, dan gebeurt het dat de pakketten per stuk inclusief verzendkosten worden aangeboden bij de Chinese Bol... Het totaalgewicht van b.v. 4 of 5 shirts/overhemden valt dan ruim binnen de marge van 2 of 2,5 kg luchtpakketpost. Dat zal iets zijn van €15 of 20. Per stuk berekend zou je dus zomaar op €100,- verzendkosten kunnen komen.

  Wanneer zoiets voorvalt dan behoort een melding van deze cumulative vrachtkosten bij de agent voldoende te zijn om het teveel betaalde gerestitueerd te krijgen. Dat blijkt in de praktijk inderdaad te gebeuren.

  Om dit te voorkomen, of wanneer U vindt dat de vrachtkosten te hoog zijn, is het aan te bevelen om met de agent in China overeen te komen dat de totale rekening pas wordt voldaan nadat eerst de juiste calculaties vwb de 'Shipping costs' zijn gemaakt en alle producten voor verzending zijn aangeboden op het verzamelpunt. Dat lijkt een gangbare en geaccepteerde procedure te zijn. Maar dat werkt nog niet feilloos...

 Het blijkt lastig een order aan te passen of te annuleren/verwijderen nadat die is aangemeld op het account. De order blijft dan als 'Onbetaald' zichtbaar. Nadat een order eenmaal is betaald en verwerkt is de levertijd binnen 14 dagen alleszins redelijk te noemen (luchtvracht). 

  Maar krijg je ook wat je besteld hebt en voldoet het aan de verwachtingen..? Bij een vergelijkbare buitenlandse site die al wat langer in NL opereert, Ali Baba, heb ik cijfers gezien waar bij ruim een kwart van de transacties iets mis gaat. Variërend van 'niet geleverd' tot 'beschadigd' of 'niet compleet'. Ook bij Bol gaat er wel eens iets fout.. maar de ervaring leert dat de klachten daar serieus worden aangepakt en behandeld, en daar bouw je consumentenvertrouwen mee op.  Is dat bij Taobao ook 't geval ? 

  Met twee persoonlijke ervaringen kan ik daar volmondig met 'Ja' op antwoorden.

  Het direct communiceren met de agent of aanbieder in China kan op kleine schaal, informatie kan daar worden verkregen, maar initiatief wordt niet direct getoond bij kleine problemen of voorvallen 'anders dan anders' en wacht men op orders van bovenaf, de tussenagent in Nederland zit er dus niet voor niets, deze onderhandelt met de betreffenden en regelt een oplossing.

 Bij zowel een onvolledige levering waar een artikel ontbrak, als bij een terugboeking van het te veel in rekening gebrachte bij een andere order is er naar behoren opgetreden en is alles naar tevredenheid opgelost.

  Natuurlijk blijft er altijd een bepaald risico verbonden aan online bestellen, maar zolang een agent garant kan staan voor zijn aanbieders en tevens een goede troubleshooter blijkt te zijn, is een bestelling via Taobao een veilige te noemen met niet meer risico's dan andere aanbieders.. 

 De afdeling in China zou ik als 'Gewoon OK' willen beoordelen en de vertegenwoordiging in Nederland krijgt een Groen 'Zeer Tevreden'.







  
  

  

  

No comments: