"VIS MEDICATRIX NATURAE"
All rights reserved

Monday, June 8, 2009

Women of valor - Hamburger Hill


Bij de lokale producties werd de spoeling wat dun. De markt werd verpest door lui die onder de prijs gingen werken. Vooral de buitenlanders die hier al langer woonden en zich verkeken hadden op de werkgelegenheid wilden zich nog al eens aanmelden bij de nationale producers en pakten het werk voor minder dan de helft van de prijs voor onze neus weg. Toeristen genoeg die er zelfs geld voor over zouden hebben om in een film mee te mogen spelen.
De vaste kern van de ploeg waar ik mee werkte deed hier niet aan mee en weigerde om onder de norm te werken. We hebben hierdoor best enkele films gemist.

Ik bleef trouw aan Henry Strzalkofski. en de Metcalfes en mocht na een aantal maanden opdraven voor:
'Women of Valor'


Het was de verfilming van de dodentocht der Japanse krijgsgevangenen op Bataan, de Philippijnen, een barre tocht waarin een aantal heldhaftige vrouwen van zich laat horen. Susan Sarandon en Kristy McNichols stelen de show als stoere meiden. Het is dat wij onderweg te drinken kregen, maar voor de rest voelde alles vrij echt aan. De hitte van de zon, de vermoeidheid die die na een dag lopen toeslaat, het lawaai van laag overvliegende Zero's van de Jappen, bombardementen ... Ik kon me goed voorstellen dat velen deze zware opgave niet konden volbrengen en dood langs de kant van de weg neervielen.

Ik had niet veel te stunten in deze film, het bleef beperkt tot het achterin een rijdende truck springen waarvan de laadklep open stond. De chauffeur had echter een te zware voet en ging iets te snel voor me om er mooi in te kunnen duiken. Doordat hij voor wat hobbels moest afremmen, kon ik net die ene stap extra maken en sprong naar voren, juist op het moment dat de auto over een bult wipte. De achterklep kwam precies genoeg omhoog om me vol op de knie te raken terwijl ik aan boord krabbelde. Dit was na het incident met de jeepney bij 'The Firebird', mijn pijnlijkste ervaring tot nu toe. Ik heb de opnames al strompelend af kunnen maken, en zo de knie nog meer op zijn donder gegeven met als gevolg dat ik een aantal maanden was uitgeschakeld voor het zwaardere werk.

'Het gevaar van pijnbestrijding ( dus ook dmv. drukpunten ) is, dat zonder pijnwaarschuwing de kwaal kan verergeren. Rust en therapie zijn dan op hun plaats'.
En om dat op het strand te doen, is geen straf........

Het was een relaxed leventje in Timalan, een kleine gemeenschap waar iedereen elkaar kent, maar waar ze ook voor elkaar klaar-staan indien nodig.
Regelmatig was er reden voor een feest, een verjaardag, een diploma-uitreiking of iemand die na maandenlang werken in het buitenland terugkeerde
in de barrio.
Geen feest zonder bier. Meestal stond er een emmer, gevuld met bier en ijs, waaruit iedere keer een glas werd gevuld, en een emmer water waar het glas werd gespoeld en opnieuw met bier gevuld. Zo ging dat glas de groep rond en kreeg iedereen evenveel te drinken. Bij een grote groep gingen er twee glazen rond. En voor de liefhebbers kwam daar dan een joint achteraan...
Het enige nadeel was dat het eigenlijk net iets te ver van Manila lag. Maar de rust en de vriendschap in de provincie wilde ik voor geen goud omwisselen voor een plek in Manila, hoewel ik er beslist een tiental heb gemist omdat ik niet op tijd bereikbaar was.

Er waren zoveel producenten in Manila, dat er beslist elke dag wel ergens opnames voor een film bezig waren. De meesten deden een goede maand over de verfilming en stonden dan weer klaar voor de volgende. En dan heb ik alleen nog maar over de lokale produkties. Internationaal was er veel belangstelling voor de Philippijnen, niet in de laatste plaats om de gunstige koersverhouding tussen peso en dollar. Dat de voertaal er Engels is, is zonder meer een enorm voordeel, terwijl de milieuregels er ook niet al te nauw worden nageleefd. Daarbij kwam dat er genoeg 'blanke cast' rondliep, niet alleen in het toeristengebied, maar zeker op de Amerikaanse bases in Subic en Clark. Regelmatig werden er hier jongens geronseld wanneer er behoefte was aan een groot aantal militairen en voor die gasten was het een leuk verzetje. Goed gedrild als ze waren, stonden de meesten hun mannetje.

Ik had al een tijdje niets meer van Paul Vance gehoord, later bleek dat hij naar Bangkok verhuisd was.
Ik heb nooit meer iets van hem vernomen.
Op de sets van Kinavesa was eigenlijk altijd de zelfde groep aanwezig. Die jongens hadden een contract bij Cirio of bij Kimmy Lim en hadden een grote inbreng in bijna alle produkties die in de jaren 80 tot stand werden gebracht. Uiteraard Nick, Henry, Richard en James Gaines waren van de partij, evenals Willie Williams en Bruce Baron. En zo liep er nog zo'n stelletje rond. Zij waren de vaste blanke/westerse cast en gaven de films internationale allure.
Buiten de tientallen B-films die ze hier produceerden, hadden zij ook een niet te onderschatten aandeel in de grotere internationale produkties en deden zo een schat aan ervaringen op. In de loop der jaren zijn ze zich meer gaan bezighouden met regie en camerawerk.
De kleinere casting-buro's liet ik eigenlijk links liggen, van de meesten vond ik de kwaliteit onder de maat.
Ik werkte liever voor de Metcalfes, omdat zij voornamelijk internationale producties deden waar de grote jongens een vinger in de pap hadden. Tot nu toe had ik geen reden tot klagen, bij de meeste castings of work-outs was ik er door gekomen. Zij waren tenslotte toch degenen die je CV. met een introductie op tafel moesten leggen bij de producers en ik was dan ook blij dat ik een uitnodiging kreeg om voor een film van John Irvin op te draven.

De Heuvel
Waar de camera's draaiden was, zoals ik dat noemde, de was-straat. We moesten een heuvel innemen en kropen met volle bepakking omhoog. Beschoten worden maakte het er niet gemakkelijker op. Alsof dat nog niet genoeg was, moest deze scène zich afspelen in het regenseizoen, maar het regende niet. Daar was rekening mee gehouden, want er stonden brandspuiten klaar die op ons gericht waren. En ze gingen spuiten ook. Dat werd me een bagger, we probeerden omhoog te komen, maar de modder die “downhill” kwam, sleurde ons bij ieder vordering weer een stuk naar beneden. De doden vielen bij bosjes en er kwamen er niet veel aan de top. Zo gebeurde het geschiedkundig en zo werd het gefilmd!
Voor special fxs werden er duizenden autobanden het dal ingeroetsjt. Het leek een soort kabelbaan waarlangs de banden met een heel apart geluid naar beneden gierden. De rookeffecten, een zwarte vette walm en de stank waren niet te harden. Van diverse kanten werd er ook geprotesteerd want dit was smerig, milieu-activisten heb ik er niet over gehoord......
Dit was .....

'HAMBURGER HILL'
Team “Hamburger Hill”
Ik ben een aantal dagen op de set geweest maar buiten Eric Hahn en diverse crew-members van Filippino afkomst, kan ik me niet echt veel anderen herinneren. Er was zo vreselijk veel actie, en sommige scènes werden diverse keren opgenomen. Tussen de re-takes moesten op onze positie blijven. De dingen die niet goed gingen werden nog 'ns doorgenomen, de camera's namen een andere positie in en we mochten de heuvel weer op. Zo kippig als ik ben, zag ik alles niet zo scherp zonder bril, (pas later ben ik op lenzen overgestapt ) en dan is het lastig gezichten herkennen.
Het was duidelijk dat ik niet met amateurs te doen had, er werd in een hoog tempo gewerkt en we hadden genoeg te doen. Wij als Bravo-compagnie kwamen jammer genoeg minder aan bod dan de, voornamelijk uit de States overgevlogen Alpha- compagnie.
Die jongens kregen ook aanmerkelijk meer betaald...




Verneveld water vermengd met rookeffecten van de autobanden en modder die door de explosies metershoog werd opgeworpen, dat was ons blikveld. Oorverdovend kabaal, modder in alle gaten en poriën, nat tot op het bot, trillende knieën van de inspanning om die helling maar te kunnen nemen. Echt prettig was het niet, vooral de stinkende walm van de smeulende en brandende autobanden was adembenauwend. Er trad verzet op en men weigerde door te werken indien de effecten niet verminderd werden. Er werden wat brandjes geblust en wij werden iets gunstiger t.o.v. de wind geblokt.
Maar eerlijk gezegd scheelde het maar weinig want door het laaggelegen gebied in de vallei, bleef de rotzooi hangen en draaide als in een vortex in windvlagen om ons heen. We waren stuk voor stuk helemaal kapot, we stonken in de uniformen die we al een aantal dagen aanhadden en waar alle geurtjes en luchtjes van de voorgaande acties zich verenigd hadden tot een aroma dat de kotslust opwekte.
Tijdens de opnames van de Firebird liepen we meer dan een half jaar ! in hetzelfde ongewassen kloffie, dat stonk nog erger, maar de doordringende autobandengeur gaf het geheel een vleugje extra. De film werd later beschouwd als één van de betere Vietnam-oorlogsverslagen, zodat al onze ontberingen niet voor niets zijn geweest.


Getuige van vliegdrama Chuck Norris-film

Dit was een rampdag voor de filmploeg van Chuck Norris, maar zeker ook een gevoelige slag voor de internationale filmindustrie op de Philippijnen.
De lokatie voor de scènes is in het gebergte van Ternate, hemelsbreed 4 km van mijn woonplaats Timalan. Daar worden opnames gemaakt voor de film: Braddock, Missing in action 3, een Cannon productie van Golan-Globus. Chuck, Braddock genaamd in deze film, vlucht met 68 halfbloedkinderen en een geestelijke door de jungle van Vietnam op weg naar de vrijheid. Om daar te kunnen komen, moeten ze een rivier over met aan de overzijde een grenspost, bewaakt door 10 groene baretten waarvan ik er één ben...
Boven de brug hangen twee helicopters met camera's; wie kon toen vermoeden dat twee dagen later één ervan zou verongelukken, hoewel, er scheen al wat aan de hand te zijn. Tijdens de lunch-break vertelde een bemanningslid dat er vibraties waren in de rotor.
Toen zij 's middags na 5 uur teruggingen naar Manila, blies de schroefwind opgewaaid stof over onze vroege maaltijd. De opnamen voor deze dag, donderdag 28 mei zaten erop.''

Het was niet voor het eerst dat hier in de buurt opnamen werden gemaakt. Het landschap is te vergelijken met dat van Vietnam, terwijl bergformaties, vulkanen, heetwaterbronnen en watervallen uitstekend aan de voorwaarden voldoen.
In mei '86 schoot 'Platoon' hier een scène in een droge rivierbedding. Hier werd ik enkele keren opgeblazen door exploderende napalm in een decor voor Charly Sheen. In december van datzelfde jaar filmde 'Hamburger Hill' hier ook. Op een steile modderhelling baggeren we voor het oog van de camera's omhoog, onherkenbaar door de prut..
Ook 'Eastern Condor' had oog voor dezelfde rivier. En nu MIA 3 ,die er ook een hoogtepunt opneemt.
-zaterdagmorgen 30 mei 1988-

Het is nog vroeg, nog geen half acht, als ik al op het strand loop te trainen ter voorbereiding van de allerlaatste opnames komende week in Manila, waar we de val van Saigon zullen verfilmen. Een groots opgezette scène met ruim 3000 figuranten, die ook vanuit de lucht zou worden opgenomen.”

De helicopter die dáár maandag zou filmen kwam nu vanaf Manila langzaam en laag overvliegen, op weg naar Ternate om de crew op te halen. Ik herkende het toestel en zwaaide.

Door de lage zon kon ik de bemanning niet goed zien. Aan boord bevonden zich een Duitse stuntman en 6 bemanningsleden. Even later een vreemd geluid, ik draaide me om, maar het was al gebeurd....
Nog geen kilometer verderop, 100 meter in ze; vissersbootjes kwamen aangesneld en hielpen de drenkelingen aan boord. Voor twee van hen was het al te laat...De drijvende brokstukken werden zo goed en zo kwaad als het ging, naar het strand gesleept. Een helicopter van de reddingsbrigade was snel ter plaatse om de doden en gewonden naar het ziekenhuis van Naic te vliegen, nog geen kilometer verderop. De staartrotor was losgeslagen en door het (rieten) dak van een huis in de woonkamer beland, gelukkig was er niemand in het vertrek aanwezig.

De bemanning kende ik al sinds '84 toen ik als stuntman aan boord meevloog in 'Behind Enemy Lines '
Ik ben waarschijnlijk een van de laatsten die foto's van dit gevechtstoestel maakte, twee dagen vóór de tragedie. Het vele malen repeteren van de aanvliegroute voor de twee helicopters boven de brug gaf me voldoende gelegenheid om unieke momentopnamen te maken.

Er waren momenten dat er drie of vier heli's tegelijkertijd boven ons hingen. Een onbeschrijfelijk kabaal, loeiende wind en opgewaaid stof met daar recht boven een allesverschroeiende zon die de temperatuur in de schaduw tot 35 C liet oplopen. Maar we hadden ventilatie genoeg ....”.
Uiteraard schoot het drama van Vic Morrow door m'n hoofd. Die staartrotor had het ook een paar dagen eerder op kunnen geven toen er bijna 70 kinderen op de set waren..........

30 mei 1988
Ik had best te doen met die kids op de set. Er stond vrijwel geen wind, het was moordend heet en zij moesten achterin een afgesloten truck. Dat zelfde gold voor de scènes in het vliegtuig. Het toestel leek te vliegen, maar stond gewoon op de grond met die gastjes erin. Sommigen zaten tegen het flauwvallen aan. Terwijl in het toestel de opnames zo snel als maar mogelijk was werden geschoten, stond ik met nog een paar lui, buiten op de vleugel heen en weer te springen om het effect van een noodlanding na te bootsen. Vanaf dat moment konden de kinderen naar buiten de 'frisse lucht' in en was het grootste leed geleden. Ze wisten uiteindelijk de brug naar de vrijheid te bereiken en konden met onze hulp oversteken.
Heel triest dat het noodlot zich bij deze film had geschaard....
Tijdens de opnamen begin mei, had hoofd-cameraman Joao Fernandez zijn arm verdraaid en kon het filmapparaat niet meer op zijn schouder houden. Ik had nooit eerder met de man gesproken maar kende hem uiteraard van gezicht.
Toen ik hem vroeg of ik er eens naar mocht kijken keek hij wat bedenkelijk, maar stemde toch in. Ik was binnen een minuut met hem klaar en vroeg hoe het er mee stond. Wat ongelofelijk keek hij me aan, maar moest toch concluderen dat de pijn verdwenen was. Ik kreeg de term: 'Golden hands' van hem te horen.
Binnen no time stond Aaron Norris ( broer van Chuck en director ) voor m'n snufferd om me te bedanken. Gaf een lekker gevoel...

Friday, June 5, 2009

Some firebird shots



These shots were taken from Tv with my cellphone .....

Thanks Jack,
this dvd ends a 25 year search to the Firebird,
a chapter is closed.

Read my story:
.

Sunday, May 31, 2009

De bruiloft(NL)

Het huwelijk
Add Image
Er stond een feest op stapel. De jongste broer van Butch Romualdez, Danny, ging trouwen met zijn Jacky. Ik kende hen beiden goed en was diverse keren bij hen op bezoek geweest. Danny kwam graag naar Cavite om mosselen te eten. Hij had ook plannen voor een lap grond dat hij in de buurt had en hij vond het relaxed om op het strand een joint weg te paffen.

Ik kreeg een uitnodiging om de voltrekking van hun huwelijk bij te wonen dat zou plaatsvinden op donderdag 27 juni 1985 's morgens om 09.00 uur.
Blikvanger zou tante Imelda zijn. Daar wilde ik wel bij zijn ...
Er was slecht weer opkomst, en om niet te laat voor de plechtigheid te zijn, besloot ik bij Dante par Pasia te overnachten. Hij was als goede vriend van de familie ook uitgenodigd en we zouden gezamenlijk vanaf zijn adres naar Intramuros rijden, waar de voltrekking in de prachtige kathedraal van San Agustin zou plaatsvinden. De receptie achteraf was in het Plaza hotel, uiteraard in de 'Leyte'-ballroom....
Tijdens de receptie naderhand in het Plaza hotel op Roxas Blvrd. vroeg ze aan Danny wie ik was ( zo'n blanke allochtoon valt op natuurlijk ) en hij vertelde haar dat ik een 'beroemde' Nederlandse acteur en stuntman was die via Butch een familievriend was geworden.
 President Ferdinand Marcos en first lady Imelda 

Een beschaafd knikje in mijn richting bevestigde mijn bestaan voor haar. Maar een hand of een praatje was waarschijnlijk te min. Ik heb liefjes teruggeknikt en vond het best zo.

Danny en ik .. ...tante Imelda kom
je nog ??
  Imelda en haar man waren hun top voorbij en niet erg geliefd meer door het volk. Vooral corruptie en zelfverrijking werd hen verweten. De macht brokkelde af en Corrie Aquino, de weduwe van de vermoorde Ninoy won aan populariteit.
Er braken onrustige politieke tijden aan. Het werd wat stiller met het internationale filmgebeuren. Er broeide wat, al een hele tijd.
Er brak een revolutie uit, de mensen gingen de straat op om te protesteren tegen de dictatuur van Marcos. Op allerlei strategische punten stonden gevechtseenheden klaar om de opstand de kop in te drukken. Ik volgde het nieuws op tv en ging niet vaker naar Manila dan nodig.
---
  Ik had inmiddels al enige tijd inwoning. Een vriendin van me uit Nederland waarmee ik was blijven corresponderen, had gereageerd op mijn uitnodiging om hier eens te komen kijken en geschreven dat ze op een bepaalde datum aan zou komen. Toen ik haar op die dag van MIA ging ophalen, was de verrassing des te groter, toen ook haar tienjarig dochtertje bleek te zijn meegekomen.
In plaats van me enthousiast om de nek te vallen, liet ze snikkend haar hoofd op m'n schouder zakken. Verbouwereerd vroeg ik of ze een slechte vlucht hadden gehad en of ze ziek was. Niets van dit alles. Haar nieuwste relatie bleek te zijn stukgelopen. Haar 'vriend' had voor hen beiden een enkele reis Manila geboekt en hen op Schiphol afgezet met US$100,-.......!!
De opnames van 'American Ninja' zaten er net op toen zij arriveerden en ik moest ineens een heleboel 'familiezaken' regelen.. Ik vond het niet erg om voor enige tijd gasten te hebben, maar ik had begrepen dat ze niet meer van plan waren terug te keren naar Nederland. Zo was m'n uitnodiging niet bedoeld geweest eerlijk gezegd...
Daarbij kwam dat ik van plan was een paar maanden naar m'n vader te gaan, en dat ik bij terugkomst wilde gaan verhuizen. Het huisje van Emil was niet meer beschikbaar, het was verkocht, en ik was van plan  te verkassen naar een barrio aan de andere kant van de rivier, ik had daar intussen veel vrienden opgedaan en zou er mijn eigen optrekje gaan aanbouwen. Ik was er met mijn vader regelmatig te gast geweest en we werden er voortdurend ontboden om iets te eten of te drinken. Zoveel gastvrijheid had pa nog nooit meegemaakt en hij wilde graag iets terugdoen om de boel wat in evenwicht te brengen. Tijdens de laatste typhoon was het huis van één van mijn vrienden daar, zwaar beschadigd.
Toen mijn vader informeerde wat het nou zou kosten om de zaak te repareren en hij hoorde dat de mensen geen geld hadden, trok hij zijn knip en offerde $ 100,- De mensen konden hun ogen niet geloven, want hiermee konden ze een heel nieuw huis bouwen!!
***
 Toen ik het spul zo'n drie maanden over de vloer had, en ze waren meeverhuisd naar de overkant, vond ik dat Ellen ook maar eens wat voor de kost moest gaan doen. Ik bracht haar in contact met een centrum waar voetzoolmassage werd beoefend. Ze kon hier de beginselen van reflexologie leren en er tegelijkertijd wat mee verdienen..

  Alles leek zo zijn gangetje te gaan, toen de dreigende revolutie roet in het eten gooide. Kennelijk was de berichtgeving hierover in Nederland nogal verontrustend, want Ellens moeder nam contact met me op om haar dochter en kleindochter te laten evacueren. Ik vond dat geen slecht idee. Maar Ellen had geen zin terug te gaan en vond dat het zo'n vaart niet liep. Oma wist tenslotte gedeeltelijk haar zin te krijgen door Ellen zover om te praten dat ze haar dochtertje liet gaan. Toen ze mij vroeg Thea naar Nederland te begeleiden, op haar kosten, besloot ik mijn plannen bij te stellen en het aanbod te aanvaarden. Zeker nadat een goede vriend van mij, Dante par Pasia, een journalist, mij een gezamenlijk schrijven van enkele collega's van hem overhandigde, met de taak de ongeregeldheden in hun land, in Nederland aan de kaak te stellen en politieke steun te vinden tegen Marcos, niet wetende dat het met vier dagen bekeken zou zijn......


Via de ambassade hadden we binnen de kortste keren onze tickets en konden we vrij snel vertrekken. De taxi deed er een eeuwigheid over om bij het vliegveld te komen. Overal op straat waren er protestmarsen en rellen, regelmatig werd er ook geschoten, voornamelijk nog in de lucht, maar toch...
----
Ook op Manila International Airport was het een gekkenhuis, overal stonden militairen. Veel balies waren gesloten. Wonderwel ging het inchecken in een hoog tempo en konden we zo de sluis naar het vliegtuig in. Alle balies waren inmiddels gesloten. Er kon niemand meer weg....Zo pakten wij op het nippertje de laatste vlucht vanaf MIA. naar Amsterdam. Via de intercom werden we regelmatig op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in Manila.
Het grootste deel van het leger had zich achter de revolutie geschaard en steunde deze.
  Marcos en de zijnen hadden zich verschanst in paleis 'Malacañang' vanwaaruit hij bevelen aan zijn slinkende aanhang bleef geven.
Vier dagen zou het duren. Tot het laatste moment bleef de dictator via 'zijn' tv-kanaal vanuit zijn paleiskamer aan het woord, totdat iemand de stekker eruit trok en Ferdinand zijn nederlaag moest erkennen.
Vol spanning bleef ik in Nederland de situatie volgen en hoorde dat Marcos na vier dagen beleg het hazenpad had gekozen. Met zijn regeringshelicopter (afgeladen met staven goud werd later gezegd ) toog hij naar Honolulu, Hawaii, waar hij met zijn ernstig zieke lichaam het verzet opgaf.
Eén ding vond ik ontzettend jammer, want Imelda was juist een programma gestart om het aantrekkelijk te maken voor gepensioneerden uit het buitenland om zich op de Philippijnen te vestigen en uiteraard hun zeer gewaardeerde valuta daar uit te geven. En aangezien mijn vader interesse had getoond om zijn laatste jaren in een warm land door te brengen kwam Butch op het idee om hem voor dit programma in te schrijven. Hij zou er dan voor zorgen dat pa de eerste zou zijn en een beetje in de schijnwerpers kwam. Dit leek me een leuk idee. Het werd zelfs nog mooier toen me werd gevraagd dit programma in Nederland te gaan promoten.

  En geloof me, zelfs de naam Romualdez alleen al, opende deuren. Ik kreeg alle steun van de Philippijnse ambassade en de commercieel attaché in Rotterdam en Den Haag.
Maar de revolutie zette daar een streep door en het programma ging op de schop. Mijn vader moest trouwens enige tijd later een zware operatie ondergaan en moest ook zijn plannen herzien.
Imelda bleef een grote mond houden en waagde het zelfs na enkele jaren, de strijd om het gouverneurschap van Metro Manila aan te gaan met het zittende regime.
Corrie Aquino, een huisvrouw, had het hoogste ambt van het land in handen en de zware taak te vechten tegen corruptie in de hele natie, en de aanhang van de verliezers, die vooral in de thuisprovincies Leyte en Ilocos Norte te vinden was.
Vaak wordt vergeten dat er in dit land een kleine groep invloedrijke personen is, die het voor het zeggen heeft. Als grootgrondbezitters bezitten ze macht over de bevolking en zijn in de meeste gevallen tevens werkgever van hele gemeenschappen, die er wel voor waken zich tegen hun broodheren te keren. Je maakt niet zo maar een democratie van een dictatuur.
Eenmaal in Nederland besloot ik van de lente te genieten en weer een beetje aan de westerse cultuur te wennen. Vooral dat laatste viel me tegen.
Ik was 'veroosterd' en kreeg heimwee naar de tropenmentaliteit, ik heb het dan ook niet zo lang volgehouden en was binnen de kortste keren weer terug.
----
  Na een paar dagen bijkomen in van de jet-lag, lag de hoofdstad weer op mijn route en was ik weer opzoek naar avonturen....
Er leek niets veranderd in Manila, er was een stuivertje-wisselen geweest over de te vergeven posten maar verder was alles bij het oude gebleven. Ik moest alleen even wennen aan de andere namen die nu de voorpagina's sierden.
Wat ook hetzelfde was gebleven, waren de castingburo's. Bij Metcalfe was het even rustig, maar Henry werkte voor diverse lokale producers en vergat zijn vrienden niet. Cirio Santiago had twee producties op stapel staan waarin ik een graantje mocht meepikken. De eerste was 'Equalizer 2000' waar ik een boeventype neer moest zetten. Inkoppertje hé.? Makkie dus..
 Het was weer zo'n film waar alles boven het maaiveld werd neergeschoten, ik kwam dus goed aan bod bij zo veel actie. Wat mij altijd bijgebleven is, was een scène waarbij een boom doormidden geschoten zou worden. De stam was geprepareerd en werd met een latje rechtop gehouden. Een kleine explosieve lading zou hem doen omvallen. Op het moment dat hij moest vallen gebeurde er na de plof niets. Het latje was te sterk. Een dunner houtje werd aangebracht en wij weer terug naar de beginpositie. De direct zei “action” en tegelijkertijd viel die boom zonder hulpexplosief, statig om. Duidelijk te vroeg dus, maar ik kon m'n gezicht niet in de plooi houden en genoot van deze boom met zoveel gevoel voor humor. Toen uiteindelijk bij de derde poging de stam weer niet knakte, was ik beslist niet de enige die zich zowat zat te bezeiken van de lach. Zelfs Cirio, die bij de vorige take “puntanginamo” had geroepen, (wat een behoorlijk scheldwoord is op z'n Philippijns), kon een grijns niet tegenhouden. Het is tenslotte gelukt... Toen naderhand één van de driewielers in de plomp belandde, kreeg ik het gevoel dat dit niet helemaal de bedoeling was. Ik vond dat het er mooi uitzag, maar Santiago was het daar niet mee eens en liep te tieren. Het was een film vol geweld en schietpartijen. Mijn aandeel ligt voornamelijk in het achtergrond-gebeuren, schieten en geraakt worden, rare sprongen en valpartijen, dat soort zaken. Ik vind het zelf een niet te genieten film, maar misschien dat het voor de liefhebbers wel mee valt.
Premier Production had het maar druk met Cirio Santiago, want er stond die maand nog een film in de steigers. Toen het zover was, besloot ik Ellen mee te nemen naar de set, want figuranten zijn altijd nodig en van Cirio wist ik dat hij graag een blanke cast neerzette. En dat had ik goed voorzien. Het was me daar een weerzien zeg, Nick Nicholson was weer van de partij, even als Willie Williams, Steve Rogers, Don Gordon, Joonee Gamboa, David Light en ja hoor, Henry S. die de rol van voorman weer had opgenomen. Ik stelde Ellen aan Cirio voor en hij kon haar inderdaad ergens inzetten. We waren begonnen aan:

 'Silk”.

Ik mag chauffeur zijn in de blauwe stuntwagen. Er wordt een camera op de motorkap gemonteerd en ik mag m'n route rijden. Ik zit iemand achterna op een zanderig pad, en er wordt van alle kanten geschoten. Mijn ramen gaan aan gort en ik rij de auto tegen een stilstaand obstakel. De boel explodeert...
Toen een raam van de auto verbrijzeld moest worden, stond er iemand met een katapult die een grote stalen knikker door het glas schoot. Ik had de beste man eerst om een demonstratie gevraagd om te zien of hij wel een beetje kon mikken. Het klonk als een echte kogel toen we voor de take gingen. Het op tijd de auto verlaten voordat hij tegen het vliegtuig knalde was best hachelijk en moest in één keer goed. De filmbeelden spreken voor zich.
Ellen moest meelopen in een groep vluchtende mensen die werd beschoten. Zenuwachtig als ze was, struikelde ze al binnen enkele meters en ging plat op haar bek. De bril schoot van haar neus en kippig als ze was met haar min 10 of meer, ging ze er bovenop staan en brak het montuur doormidden. Nagenoeg blind moest ze haar weg vervolgen, met zweet op het voorhoofd en een vertwijfelde blik, dit was precies wat de camera wilde zien!!  ze had overal pijn van het struikelen en rennen.....
.

Saturday, May 30, 2009

Silk 1986. Full Movie HD


 Full movie 720HD
 (upload in G+)
1hr 23min

 Clip1:21 min


I'm the driver of this blue car waiting for the mechanics to have the camera fixed on the bonnet.

Clip 4:42 min


Some screenshots





Wednesday, May 27, 2009

For Deltaforce freaks....only. (pic)


I figure none of you has ever seen this design before. Yeah, most likely, cos this design was made by myself and I had only a couple a dozen T-shirts printed with it by a friend of mine in the Barrio. My first week on the set I had noticed some guys selling this kinda things and specialy the Yanks were keen to get themselves such collectors items. That very same weekend I designed this simple drawing and had them printed as well.

I was in the middle of my business when that terrible copter accident occured.

Now over 20 years later I'm about to use my last shirt I didn't sell on the set.......
.

Tuesday, May 26, 2009

Missing In Action (ENG)



-->
MIA

An American producer came down to Manila to do the casting for a movie called: “A Matter of honor”. That's all I knew. It was crowded in Fillmore Avenue when I arrived, white guys, black guys,Filipino's, everybody wanted a job. I lost all confidence. How to get into this. I figured the chance to be choosen very small so I didn't expect too much of it. There was a bustle I picked up saying that Chuck Norris was involved to shoot a Vietnam-war movie. I got exited and hoped to see the man in action and see him for real. So I tell you that I was more then surprised when Chuck in person stapped into the room, holding some papers, that seemed to be our applicationforms. We stood lined up, I was somewhere in the middle. He started to point a couple of guys who made it through the selection, He chatted with some of them, coming closer and closer. Then it was my turn. My heart-beat went up by 50% at the first handcontact. This was the hand he used to fight Bruce Lee with. He was my hero for so many years already. He smiled while reading my CV and said they needed a guy who was going to be killed by the enemy and after that carried away on Chuck's shoulders.
You are about my hight and not too heavy”, he thought. I had to stap forward and he lifted me on his shoulders, like a fireman's holding. He walked around with me, said yes to his assistent and placed me back gently. “You are in..”
Wow, I made it, This was way more than the glimpse I hoped for..
I couldn't help feeling proud after shaking hands with this celebrity. 6 x world champion and famous for his fighting scenes with Bruce isn't catpiss you know..



The shooting was to start in a couple of days and the location: Pagsanjan. As it was much shorter for me to travel directy from Cavite to Laguna instead of having my ass going to Manila first I agreed with the production to plan my own transportation to the set.
Now travelling the Phils. is always an adventure, don't ask me why, but I got late on the set. I was in time though to see my scene being shot. A POW was executed by Erni Ortega and dropped dead into the river. It took several takes ( the man didn't die nice) but finaly it was a print. I instandly got a bad, bad, bad mood. The chance of a lifetime, and I screwed up, fuck*#@$%.

But I didn't get my ass kicked, hell no. They were glad instead because I showed up. I was sent to wardrobe to get me a uniform with a helmet. I hated those suckers on my head, they never seem to fit and always crowled down my face. So the first thing I took care of was losing it the very first scene while running my ass of..   


There's a close-up as we are handling a stretcher in the very beginning of the movie. We are under fire and Braddock (Chuck) signals me to follow him. I run and hide, my M-16 ready to fire. Explosions all over the place, heli's flying of and on trying to rescue us. We try to reach the copters but many of us got killed.”

It seemed to work during the rehearsals (without any blasts and with clear visibility). Camera's made their settings, light was optimized and explosions were prepared. Then the real thing. ACTION...
.

Protecting my face against dust and debris I walk into the clouds of noise and danger. Doing this without my glasses didn't make it easier to perform.( Now there was this story going about Vic Morrow who got himself and several kids killed during the takes of Twilight Zone two years earlier. He was beheaded by a wrongly maneuvered helicopter, so believe me, I was careful).
There was so much noise and dust causing disorientation, I absolutely couldn't localize the heli, and thinking of Vic I didn't want to walk into the killing arms of the rotating blades like a blind. I hesitated a while. Then turbulence of the blades cleared my view a little and the smoke spread. I saw the last troops humping into the last heli, ready to take of...Running and stumbling I try to reach my rescue but at the very last moment the heli takes of showing me the ski's at eye-level. I could have jumped to grip and hold the ski, and I most likely would have done such under real circumstances, but I got chicken and fell to the ground playing dead, while the copter 'kissed' the coconut trees and disappeared. I'm sure that it would have hit the trees if I was hanging down under.

I was told later that my decision to do so was correct, but if I had done it, it probably had highlighted the days shooting..
Such a shame I didn't have the guts.
There were shootings in and around Luneta-hotel in Ermita, the E in the light sign had been blinded, resulting in a Vietnamese sounding Lun ta. The working title changed to Missing in action.

Earlier that day there was some commotion when the marines (extra's) had to cross a streaming river. The crossing was not too difficult and for sure not life-threatening. One could slip of the smooth rocks and duck for a second or so, an overall depth of about 2 feet. Some guys had dollar signs in their eyes and demanded “danger money”. It almost ended a strike. There was a lot of talking and arguing and finally the shoots continued, leaving the demanders without extra fee. I didn' t join the mutiny and was watching it from the side.

Little Henry was mad twice his size. He shouted that that kinda suckers had lost his support and need not work for him anymore.
I tell you”, he said, “When we are to select our helicopter-crew they are first in line to volunteer to fly. And then they're not talking danger-money. Well fuck them.” He turned around with and said something like: “Bert, get ready you're with the heli's!”
I couldn't help raising a smile.

After this prologe to the movie, Braddock wakes up and we appear to be his nightmare....

The weapons used in this film:
It was a wrap and I went home with a content feeling and unforgettable memories.
I was proud of my filmography containing 3 titles. There were 19 more to come....

.

Monday, May 25, 2009

Behind Enemy Lines/Blackfire (NL)






-->
Tussendoor was ik ook nog even heen en weer geweest naar Nederland maar ik vond het er te koud en was zo weer terug. En, ik kreeg de kans David Caradine te ontmoeten. Deze man was een legende geworden toen hij in de jaren 70 de hoofdrol speelde in de tv-serie 'Kung-Fu'. Hoewel hij, had ik gehoord, geen Kung- Fu master bleek te zijn, maar een balletdanser die door zijn lenigheid en evenwichtskunst, maar ook door zijn mysterieuze blik, de voorkeur had gekregen boven Bruce Lee om deze rol te vertolken. Door zich echter te verdiepen in de Oosterse filosofie van de Shaolin-monniken heeft hij zich in korte tijd opgewerkt tot een virtuoos, die later zelfs nog een boek zou schrijven over: 'The Spirit of the Shaolin'. De bijnaam 'grasshopper' die hij als Kwai Chang Caine in 'Kung Fu' kreeg, zal voor de rest van zijn leven aan hem gekoppeld blijven.
Hij zou nu opnames komen maken voor een oorlogsfilm met de titel: 'Behind Enemy Lines' en er waren G.I.'s nodig.
Ik was niet verbaasd dat Henry weer bij de casting aanwezig was en de leiding zou nemen over de lokale manschappen. Inmiddels kind aan huis bij de Metcalfes, twijfelde ik er eigenlijk niet aan of ik zou met een contract naar huis gaan.
Ze hadden behoefte aan een medic aan boord van een heli. Wij moesten af en aan vliegen om gewonden van het slagveld in veiligheid te brengen. Dat is een belevenis aan boord van zo'n copter, de deuren wagenwijd open en een prachtig overzicht op het geheel. Maar het hart klopte me in de keel tijdens de wendingen, wanneer het toestel bijna 90 graden zijwaarts helde en je al je handen en voeten nodig had om er niet uit te kukelen. De adrenaline was na een uur nog voelbaar. Een scène waarbij we met een brancard uit de heli sprongen die net boven de grond zweefde, vond ik enigszins komisch omdat we met de zelfde vaart met een lege brancard weer naar binnen sprongen. We werden zo hevig onder vuur genomen, dat we ons werk niet konden uitvoeren en afdropen. De film is een jaar later onder de namen: 'Attackforce Nam' en 'POW the Escape' uitgebracht maar is nooit een topper geworden.
Tot mijn grote vreugde kreeg ik de kans een poosje met David te babbelen toen hij tijdens de lunch-break uit eigen beweging naar ons groepje kwam en zich voorstelde. Hij straalde de rust van een boeddhist uit en liet ons een prettig mens zien. Ik vond het een eer om een man met zo'n staat van dienst, de hand te mogen schudden.
James Gaines, een American-Filipino, was regelmatig te vinden op de sets van Cirio Santiago. Dat zelfde gold ook voor Bruce Baron en Richard Harrison. En alle drie hadden ze wel eens een eigen inbreng voor wat betreft verhaal of script. Zo kwam James met een eigen script voor “Blackfire” dat een start heeft in Vietnam met veel actie en geweld en daarna in een Rambo-achtige scène overgaat. Ik mocht stunten voor Jim en kwam veel ouwe getrouwen tegen. Cirio werkte weer eens onder een pseudoniem. Hij heeft zoveel B-films geproduceerd dat hij daar waarschijnlijk zijn echte naam niet onder durfde zetten. Ik kan hem geen ongelijk geven. En B- of C-movie, het is toch werkgelegenheid.....

Richard Harrison


Nick en Willie waren sinds de Firebird Conspiracy onafscheidelijk geworden. Ze kwamen beiden uit de US-navy en hadden de zelfde oorlogservaringen in Nam opgedaan en er psychisch flink wat schade opgelopen. Nick kon niet meer wennen in de States en had zich begin jaren 70 voorgoed op de Philippijnen gevestigd.
Willie, geoefend in het 'killen' had bij terugkomst in Amerika dan ook geen enkele moeite om de kerel die zijn vrouw verkrachtte ( of met wie ze vreemdging, dat weet ik niet meer zo precies) een aantal kogels door het lijf te jagen. Hoelang hij heeft vastgezeten heeft hij me nooit verteld, maar ook hij is de westerse 'beschaving' toen ontvlucht en zocht zijn heil in ZO-Azië.
Toen we een keer niet kregen uitbetaald op een set, en verwezen werden naar het kantoor in Manila, kreeg ik het smeuïge verhaal van Willie dat hij samen met Nick ooit geld had geïnd op een kantoor van een andere producer die de jongens nog het een en ander schuldig was. Toen ze op de set van het kastje naar de muur werden gestuurd, besloten ze persoonlijk het hoofdburo te 'bestormen'. Toen hen daar werd verteld dat ze volgende week maar eens terug moesten komen, brak de hel los. Juist toen ze wilden overgaan tot “kicking asses”, besloot de tegenpartij eieren voor hun geld te kiezen. Het scheen om een aanzienlijk bedrag te zijn gegaan, want alle aanwezigen moesten hun knip trekken om botje bij botje te leggen om het bedrag op tafel te krijgen.
Vooral Willie kon een uitdrukking op zijn gezicht zetten waaruit direct op te maken viel dat er met hem niet 'gefuckt' diende te worden. Hij trok zijn lippen dan samen, zei niets en keek dwars door iemand heen, zo het oneindige in. Er straalde dan een onverschilligheid van hem uit die je deed beseffen dat hij geestelijk eigenlijk ergens anders was en tot alles in staat was zonder een plooi te vertrekken. Het killer-instinct was dan in hem wakker gemaakt. Ik heb die blik vaker in zijn ogen gezien, wanneer hij, sporadisch, iets uit Vietnam memoreerde.
Heel typisch voor hem waren zijn x-knieën en enorme brede platvoeten. Hij droeg ook altijd zijn eigen totaal afgesleten kisten omdat schoeisel van de wardrobe hem niet paste.
Maar hij kon gelukkig ook lachen. Ik zat een keer ergens bij een castingburo met m'n ellebogen op m'n knieën naar de grond te staren, toen er wat mensen binnenkwamen. Ik was in gedachten verzonken en keek niet op, totdat er een paar schoenen in mijn blikveld kwamen die me deden wakkerschudden. Zonder op te kijken, ( wat het geheel zijn humor gaf ), wees ik ernaar en riep: ...“I know these feet, I recognize them...!.”
Om vervolgens zijn schaterlach boven me te horen uitbarsten. Ik keek op naar een glunderend gezicht dat lachte van oor tot oor. Dat ene kleine moment zorgde voor een vriendschappelijke band die, zolang ik hem heb gekend, is blijven bestaan.
Het was inderdaad wel eens een probleem om je zuur verdiende centen te innen. Die ervaring had ik al opgedaan by m'n allereerste film Juramentado waar we door de storm de set moesten ontvluchten. Er werd ons toen medegedeeld dat we in Manila betaald zouden worden en kregen een adres mee. Toen wij daar later aanklopten bleek er 'niemand thuis'. Robert Marius en David Light zijn toen met hun hele hebben en houden gaan kamperen op de oprijlaan van de producer en schijnen dat volgehouden te hebben tot ze hun geld hadden. Ik wist op dat moment niets van hun actie, anders had ik zeker 'meegekampeerd'. Ik heb dus m'n alleerste film voor de kat z'n viool gewerkt want ik heb mijn centen nooit gekregen...
De andere Willie, the crazy one, praatte veel meer. Het ene sterke verhaal na het andere kwam over zijn lippen. Soms vertelde hij met zoveel overtuiging een gebeurtenis om er vervolgens aan toe te voegen dat hij zó veel loog dat hij 'staande moest slapen'.
Maar soms was een verhaal zo bizar, dat het wel waar moest zijn, het bestond niet om zoiets te verzinnen. Wat in ieder geval wel waar was, was zijn oorlogsverleden in Korea in de jaren 50.
Hij was daar gevangen genomen door de Noord-Koreanen en beslist niet met fluwelen handschoenen behandeld. Zijn hele lichaam zat onder de littekens en naar ik aanneem zal het ook zijn sporen geestelijk hebben achtergelaten. Je wordt tenslotte niet voor niets crazy genoemd. We hebben altijd gespeculeerd over hoever zijn criminele praktijken reikten en of hij wellicht gezocht werd. Hij heeft daar zelf nooit duidelijkheid over gegeven, en gelijk had hij...
Willie is later in Ermita Manila op straat vermoord door iemand op een brommer of motor, de dader is nooit gepakt.
Ronnie Patterson, ook een van de meer aparte typen, werd absoluut gecast om zijn uiterlijk. Met zijn tronie was hij een graaggeziene “bad guy “, en zo stond hij meestal ook in de aftiteling vermeld met een nummer erachter zoals: verkrachter nummer 2 of hooligan nummer 5. Ik ben nooit echt bevriend met hem geraakt en dat kwam echt omdat hij eruit zag als iemand die je nog geen kwartje voor de parkeermeter zou lenen.
Misschien dat zijn moeder van hem heeft gehouden... Ronnie Patterson
Een totaal andere gast was een Keniaan met de bijnaam 'bad boy', juist omdat hij zo zachtaardig was. Het was een enorme verschijning van goed twee meter, en breed als een gorilla. Het was één bonk vriendelijkheid en hij straalde uit dat hij geen vlieg kwaad zou doen. Als hij bij wijze van spreken op een ei zou gaan zitten, zou ie het niet breken maar uitbroeden. Hij was ongekend populair bij werkelijk iedereen. Maar zijn verschijning imponeerde.
Ik liep een keer over een markt in Manila toen er een grote schaduw over me heen viel en een stevige hand me bij de schouder vatte. M'n hart sloeg verschillende malen over, maar maakte een sprongetje toen ik me had omgedraaid en hem herkende.
“Don't you ever do that again”, vertelde ik hem beschuldigend.
“Bad boy”, vulde hij zelf aan. Ik heb nooit zijn echte naam geweten, maar doet er niet toe. Die bijnaam paste bij hem.
Populariteit was beslist belangrijk in dit vak. Was je géén graag geziene gast, dan kon je het wel schudden en wilde niemand met je samenwerken. Maar een stel vrienden op de goede plaats maakte een wereld van verschil en opende deuren naar werkgelegenheid. Er liep ooit een kerel rond die het had gepresteerd iedereen tegen zich in het harnas te jagen en als meest onsympathieke persoon bekend stond. Ik heb hem zelf nooit ontmoet, maar vraag iedereen die ooit met hem op de set heeft gestaan maar eens naar Mad Mel, en hij zal grijnzend het verhaal vertellen dat het einde van hem inluidde..
Wie het bedacht heeft is me niet bekend, maar Melvin kreeg de hint van iemand dat het nu het juiste tijdstip was om een kilo wiet naar Japan te smokkelen en dat hij er in één klap stinkend rijk mee kon worden. Naïef als hij was informeerde hij bij diverse 'vrienden' van hem of dit nou wel waar was, en of het niet gevaarlijk was.
Of iedereen aan wie hij dit vroeg nu in het complot zat lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch schijnt hij van allen het soort antwoord te hebben gekregen dat hem deed vermoeden dat het inderdaad veilig was om te doen. Met zijn koffer vol marihuana heeft hij het tot Tokyo weten te halen, maar ook niet verder.
De hash-honden hadden een goede opleiding gehad en hadden een makkie aan hem, en ondanks zijn verweer dat wiet toch was toegestaan in Japan ( wat beslist niet zo is ), draaide hij voor een aantal jaren de bak in.
Toch blij dat ik het niet te bont heb gemaakt...

.