Vraag me toch wel af waar het chemische opslagbedrijf Odfjell in de Botlek zijn voorraad van zo'n 1,6 miljoen cuub zwaar gevaarlijk spul in een paar dagen tijd zo snel heeft gelaten..Het afsluiten en leegpompen van zo'n 50 tanks was al aan de orde toen dit weekeinde de zaak in zijn geheel werd gesloten. Op het terrein staan ca 300 tanks van diverse afmetingen.
Na een gesprek vrijdagmiddag met DCMR Milieudienst Rijnmond en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kwam de directie van Odfjell Terminals Rotterdam (OTR) met de mededeling dat het bedrijf binnen 24 uur werd stilgelegd en er gewerkt gaat worden aan een herstelplan..(?). De maatregel kwam na een reeks van incidenten met betrekking tot de veiligheid op en rond de terminal. Ruim 30 jaar lang blijken de veiligheidscontroles/ aanpassingen niet te zijn uitgevoerd. Leidingen en blusmaterialen zijn verouderd en inefficiënt, zo niet gevaarlijk.
De kwestie Odfjell komt zeker aan de orde op de eerstvolgende vergadering van de Statencommissie verkeer en milieu op 22 augustus...De ligging van het bedrijf in het hart van de Rotterdamse haven is al meer dan 50 jaar een stinkende buur van oa: Pernis, Vlaardingen, Rozenburg, Schiedam en Hoogvliet. Terwijl met noordelijke winden de ZH-eilanden onaangename geurtjes te verwerken krijgen. Niet zelden zijn er ook gezondheidsrisico's verbonden aan het inademen van de vrijgekomen stoffen. Het gevaar voor calamiteiten is bij dit bedrijf wel extreem te noemen gezien de aard van de opgeslagen chemicaliën...en dat in een zeer drukbevolkt gebied. Het stilleggen door DCMR is een goed initiatief maar het zou waarschijnlijk verstandiger zijn om het gehele complex uit de Botlek te bannen dan de boel op te laten kalefateren. Misschien dat de 2e Maasvlakte een optie voor die jongens is...
Na een gesprek vrijdagmiddag met DCMR Milieudienst Rijnmond en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kwam de directie van Odfjell Terminals Rotterdam (OTR) met de mededeling dat het bedrijf binnen 24 uur werd stilgelegd en er gewerkt gaat worden aan een herstelplan..(?). De maatregel kwam na een reeks van incidenten met betrekking tot de veiligheid op en rond de terminal. Ruim 30 jaar lang blijken de veiligheidscontroles/ aanpassingen niet te zijn uitgevoerd. Leidingen en blusmaterialen zijn verouderd en inefficiënt, zo niet gevaarlijk.
De kwestie Odfjell komt zeker aan de orde op de eerstvolgende vergadering van de Statencommissie verkeer en milieu op 22 augustus...De ligging van het bedrijf in het hart van de Rotterdamse haven is al meer dan 50 jaar een stinkende buur van oa: Pernis, Vlaardingen, Rozenburg, Schiedam en Hoogvliet. Terwijl met noordelijke winden de ZH-eilanden onaangename geurtjes te verwerken krijgen. Niet zelden zijn er ook gezondheidsrisico's verbonden aan het inademen van de vrijgekomen stoffen. Het gevaar voor calamiteiten is bij dit bedrijf wel extreem te noemen gezien de aard van de opgeslagen chemicaliën...en dat in een zeer drukbevolkt gebied. Het stilleggen door DCMR is een goed initiatief maar het zou waarschijnlijk verstandiger zijn om het gehele complex uit de Botlek te bannen dan de boel op te laten kalefateren. Misschien dat de 2e Maasvlakte een optie voor die jongens is...
Ca 5 bij 10 km tussen A4 en A15 met naast Odfjell ook grote raffinaderijen van Esso/Exxon en Shell in dit kleine gebied.
http://www.rijnmond.nl/dossiers/28-01-2012/problemen-bij-odfjell-de-botlek
http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-05-2014/personeel-daagt-odfjell-en-vakbonden-voor-rechter
--"Odfjell Terminals (Rotterdam) BV – OTR – is one of the largest independent tank storage terminals in Europe. The large site is centrally located in the heart of the Rotterdam Port, the gateway to Europe. The terminal has been operational since 1957.
The geographical location is a major advantage to meet diverse transportation demands: the North Sea, the main European inland waterways, highways and rail networks are all nearby. The site is also linked to local, regional and international pipeline networks. All this provides commercial access for bulk movements to and from the European markets.
The tank farm consists of nearly 300 tanks, ranging in size from 735 to 40 000 cbm. The total capacity of the terminal encompasses more than 1.63 million cbm....very dangerous stuff.. --"
http://www.rijnmond.nl/dossiers/28-01-2012/problemen-bij-odfjell-de-botlek
http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-05-2014/personeel-daagt-odfjell-en-vakbonden-voor-rechter
--"Odfjell Terminals (Rotterdam) BV – OTR – is one of the largest independent tank storage terminals in Europe. The large site is centrally located in the heart of the Rotterdam Port, the gateway to Europe. The terminal has been operational since 1957.
The geographical location is a major advantage to meet diverse transportation demands: the North Sea, the main European inland waterways, highways and rail networks are all nearby. The site is also linked to local, regional and international pipeline networks. All this provides commercial access for bulk movements to and from the European markets.
The tank farm consists of nearly 300 tanks, ranging in size from 735 to 40 000 cbm. The total capacity of the terminal encompasses more than 1.63 million cbm....very dangerous stuff.. --"