1.
Eerst dit...
Vaak kijken mensen me wat ongelovig aan wanneer ze horen dat ik in een aantal films heb meegespeeld. Zeker nadat ik dan wat titels van A-films opnoem zoals American Ninja, Platoon of Born on the 4th July, merk ik dat het ongeloof toeneemt. Pas als de foto's en andere bewijsstukken op tafel liggen wordt mijn ver haal voor waar genomen en slaat hun ongeloof om naar lichte verbazing en enige bewondering. En natuurlijk moet ik dan het een en ander vertellen over mijn belevenissen op de set, hoe ik in de filmwereld verzeild raakte en betrokken was bij ruim 20 produkties. Dat beperkt zich dan meestal tot wat anecdotes en ontmoetingen met enkele bekende persoonlijkheden.
Driemaal op de set met Chuck Norris geeft genoeg stof voor een flink verhaal, terwijl wekenlang op de set met Tom Cruise en Willem Dafoe daar alleen maar aan toevoegen. De omstandigheden en gebeurtenissen waaronder één en ander zich afspeelden gaven mij voldoende achtergrond om mijn ervaringen in te kleuren en er een enigszins avontuurlijk verhaal van te maken. Langbewaarde papieren en foto's die ik in geen tijden gezien had, wapperden wat frisse lucht door m'n toch wat vergrijsde herinneringen. Krantenknipsels en oude brieven brachten de boel weer tot leven en gaven me de inspiratie m'n nieuwe tekstverwerker op de proef te stellen en een compilatie van tekst en beeld te maken.
Als titel heb ik gekozen voor 'A Dangereous Life' omdat dat de werktitel was van 'The 4 day Revolution' maar ook omdat het werk op de film-sets zeker niet zonder gevaren was.
maart, 2009
Bert E. Spoor de Rave
1. PECH EN EEN ONGELUK
De locatie weet ik nog precies, het was tussen Antipolo en Tanay een weg ten oosten van Manila, aan de noordkant van het Laguna-meer. In 1984 hadden we daar opnamen voor de film: ” The Firebird Conspiracy”
Het had geregend en niet zo zuinig ook, de moesontijd was weer aangebroken.
''We zijn onderweg van de set terug naar Manila, het is daar een bergachtig gebied met veel haarspeldbochten en als het régent: modder, veel modder. We zitten met een man of tien in een jeepney, we hobbelen en schudden en worden best wel nat omdat de wagen aan de zijkanten open is. We zijn nog niet zo lang onderweg, of de wagen schuift langzaam naar de kant van de weg.''
Door de modder gleed het voertuig uit het spoor en kwam, een beetje schuin, tot stilstand. De chauffeur, een Filipino, zat te draaien te gassen en te schelden, maar kreeg het ding niet meer van zijn plek. Wij uitstappen. De meesten van ons droegen geen schoenen maar teenslippers, maar niet voor lang. Die dingen zogen zich in de modder en bleven vastzitten, dus vrijwel iedereen liep binnen de kortste keren op de blote voeten tegen die jeepney aan te duwen. Joh, we waren toch nog smerig van de set, dus dat beetje modder kon er ook nog wel bij. We kregen hem van zijn plek en sprongen weer aan boord.
Het ging niet echt lang goed. Het zicht was slecht en er was veel verkeer; op de rechte stukken gingen we best wel snel...
''De jeeney's op de Philippijnen zijn een verlengde versie van een jeep, met een opstap achterin en aan beide zijden een bank. Het geheel is open en heeft geen ramen maar alleen wat vertikale spijlen om de 50 cm. Het reservewiel zit links aan de buitenkant net achter de bestuurdersingang.''
Ongeveer waar ik zat. Ik zat relaxed met m'n linkerarm aan de buitenkant over de band, te kletsen met de jongens om me heen toen de klap kwam. Een tegenligger, ook een jeepney, schampte ons, waardoor de reservewielen elkaar raakten en degene waarop mijn arm rustte losraakte en onder me door schoot. Het was me een klap, iedereen lag doorelkaar. Sommigen hadden een flinke opdonder gehad, ik ook. Eerst was m'n arm gevoelloos, maar binnen een minuut leek het alsof m'n onderarm in brand stond. Gelukkig viel de schade mee, niemand had iets gebroken, het wiel werd opgeladen en we gingen weer. Ik heb een aantal dagen niet kunnen stunten. Gelukkig was het voornamelijk loop- en schiet-werk en paste de 'direct' het schema een beetje aan, er zaten er nog meer in de kreukels..
Er gebeurde veel wat er niet bij hoorde. ....
DE WISSELS IN 'T VELD .
“Wij ( de G.I. Joe,s ) hadden een contract voor drie weken voor XXX pesos per dag, sommigen kregen meer... ! Het zou uiteindelijk bijna 8 maanden duren voordat de opnames voor deze film erop zaten. Best wat verdiend deze film...”
Er ontspon zich een conflict tussen de director June Gaillardo en één van de leading cast: Bruce Baron. Deze knul ( hij droeg altijd witte handschoenen ) had veel noten op zijn zang en wilde meer in 'de picture'. Commander Beck was zijn rol. Na wat close-ups en algemene scènes, liep de spanning weer op... “O.k.” zei de direct, “nog één shot en we praten het uit.”
Er werd wat gesmoesd en geregeld, explosieven werden iets anders opgesteld en wij werden ook iets anders “geblocked”,( in camerapositie gezet ). Toen was het: “back to nr.1... ready?... Camera's rolling? ... Action !!! “
.
Wij deden ons ding, speurden links en rechts naar de vijand en liepen, voorzichtig, --in de val-- .Geschiet en geknal. Rook. Lawaai...en pijn.
”We schieten terug, rennend. en springend en vallend; veel speelt zich af achter een rookgordijn. Langzaam trekt de rook op en zien we het slachtveld.. 'and cut', zegt de direct. “
Na dat teken liep de set leeg, en ging iedereen voor drinken, want dat wil er best in bij temperaturen van boven de 35 graden. Buiten ons gehoorveld werd een bespreking gehouden, maar via ingewijden werd bij ons al ingefluisterd dat Bruce gewipt was. En já hoor, comm. Beck kreeg te horen dat hij was gesneuveld... het script werd aangepast ( dat zou nog vaker gaan gebeuren.. ) en Steve Rogers 'werd' Beck.
Wie er nú weer mot met wíe kreeg weet ik niet meer, maar June Gaillardo werd óók gewipt. Vittorio Romero deed zijn intrede, een nicht tot in zijn tenen. Hij veranderde het script, verzon ter plekke andere scènes en voegde flink wat bloot toe. Hilarisch was zijn uitleg met gebaar en geluid als hij een machinegeweer nadeed of een ontploffing uitbeeldde . 'Ratatata en Kabwow' en het dansje erbij. Rond die tijd kwam er een nieuwe aanwinst op de set Peter Barker een 'goodlooking' toerist uit Engeland, die de rol van CIA agent opgespeld kreeg. Vittorio blij. Hij verzon een erotische zwemscène voor Pita Wittle, die de journaliste speelde.
“Pita en Peter heb ik naderhand nog teruggezien op de set van een andere film, ze waren een stelletje geworden. Ze zijn later nog op bezoek in Naic geweest, juist toen mijn vader op bezoek was.
De allereerste keer dat ik Nick Nicholson ontmoette, was tijdens de opnames in Fort Santiago, Intramuros Manila.
Als POW was hij aan de muur geketend, met z'n blote kont naar de camera gewend. Toen de scène was geschoten, werd Nick uit zijn benarde positie bevrijd en bleek, toen hij zich omdraaide dat er een zakdoek om zijn geslacht was geknoopt.
Zo leerde ik Nick kennen... Zodra we echter met de opnames buiten Manila,( met name in de jungle) begonnen, leerde ik hem beter kennen. 't Kon niet missen, het aroma van cannabis hing als een aureool om hem heen, terwijl zijn glazige smile de rest vertelde. Zelf al jaren een genieter, had ik snel een bondgenoot aan hem (en ik was de enige niet ).
We hadden beiden ons eigengemaakt weedpijpje; ik één van twee aan elkaar geplakte schelpen, hij één van zilverfolie uit z'n Marlboro-pakje. Ik kan me nog herinneren dat Bugsy Davao, één van AD's, de wanhoop nabij was wanneer hij ons groepje voor de zoveelste keer kwam manen om ergens anders te gaan staan blowen omdat de walm over de set waaide en de crew stoned dreigde te worden. Geen nood aan de man, één van de producenten, Pio Lee deed net zo hard mee. Dat wist ik in eerste instantie niet, hij deed in het begin wat onvriendelijk tegen me, vooral wanneer we ons met ons ploegje afzonderden om THC te nuttigen, dus ik dacht dat hij zich ergerde aan onze activiteiten. Later hoorde ik van Nick dat hij zich gepasseerd voelde omdat ik hem niet uitnodigde. Dat heb ik toen de eerstvolgende keer goedgemaakt. Tijdens één van mijn trips naar Baguio had ik een flinke voorraad wiet ingeslagen en kon dus genoeg meenemen naar de set, en dat al die maanden lang !!! Het heeft me wel een paar ons gekost. Het zal me niet verbazen als er op diverse plekken van onze locaties naderhand planten zijn opgekomen, want er zat flink wat zaad tussen.
Die avond maakte ik kennis met Jesse Ramos, een bijzonder interessante man, thuis in alle mogelijke vechtsporten en in veel daarvan hoog gegradueerd.
Ik had meer ervaren jongens om me heen. Nick Nicholson en Willie Williams waren Vietnam-veteranen en hadden naast het echte werk in Nam ook al diverse films op hun naam staan. De rest van de cast was wat minder ervaren. Er deden geen grote namen mee. Het was een low-budget film en sterren konden niet betaald worden.
Willie Moralez, met “crazy”als voorvoegsel, kwam ( wilde hij ons doen geloven) uit de contreien van Mexico en had nu een chickenfarm ergens op een van de eilanden ten zuiden van Manila.
( Een aantal jaren later werd hij in Ermita op straat doodgeschoten door een passant. De dader is nooit gepakt. )
Peter Barker was er op vakantie en zo waren er nog wat westerse typen die van de straten van Ermita waren geplukt.
Zo gaandeweg de film dunde ons gezelschap uit, de één na de ander werd slachtoffer van de VC.( Viet Cong ). Valkuilen, bamboe spiesen die uit het niets door de lucht suisden, gevaren op ieder hoek achter iedere boom en vanuit het bladerdek.
Video clips click here..
Ik vond mijn 'einde' wel spectaculair: ik was gevangengenomen en werd door een aantal VC's naar mijn beul gesleurd die de loop van een pistool op m'n lippen zette en na enig verbaal geweld de trekker overhaalde. De voorbereidingen hiertoe gaven me een wat onbehagelijk gevoel , 'n soort vlindertjes.
Verdedigen tot het laatste toe..
”Het effect van de executie wordt ook vanuit een andere positie opgenomen, zodat te zien is hoe de kogel uit m'n nek komt. Ik krijg onder m'n nekharen een grote pleister met een explosief en 'n klein zakje met 'bloed'. Een draadje komt bij m'n broekspijp naarbuiten. Het is verbonden met een drukknop die op het juiste moment wordt ingedrukt. Ik vloek en worstel en spuug naar de camera terwijl er woede, haat, en angst voor de dood in mijn ogen zichtbaar moest zijn.”
Nou angst zal vast wel gelukt zijn, want met dat vuurwerk in m'n nek kneep ik 'm toch wel.
Het viel achteraf best mee, het suisde een beetje na in m'n oren..
Dit avontuur smaakte naar meer....
Wordt vervolgd.
THE BEGINNING
-Paul-
Hoe ben je er nu toe gekomen om bij de film te gaan, is een veelgestelde vraag. Puur toeval, ik was op de juiste plek op het juiste moment.
Ik heb op veel terrasjes op de wereld een biertje gedronken, ik zal ze niet allemaal opsommen, maar tijdens mijn trips door Azië was de het pilsje in Ermita, in het centrum van Manila, een belangrijke..
”Ik zit op mijn gemak het gerstenat te verdampen en geniet van de tropische klanken en geuren en kleuren om me heen. Het is heet, dus dat San Miguel-bier wil er best in. Het is nog vroeg in de avond en de echte drukte moet nog beginnen.”
Mabinistreet, vlak bij Luneta-park is hét toeristenhart, de toerist overheerst in het straatbeeld. Er ging iemand naast me zitten en we raakten aan de praat. Hij stelde zich voor als Paul Vance, hij vroeg oa. wat me in Manila bracht en of ik op vakantie was en aan sport deed. Ik vertelde hem dat ik hier al enige tijd verbleef en Laguna woonde (Laguna de Bay ruim 100 km van M.M.) en één keer in de week naar Manila kwam om Judolessen te verzor-gen bij de PAJA, (Philippine Amateur Judo Ass'n) en bij de N.B.I.-police (National Bureau of Investigation). Op de vraag waar ik vandaan kwam antwoordde ik uiteraard: Nederland. Het gesprek had tot dusver in het Engels plaatsgevonden, de voertaal op de Philippines.
Ik keek dus wel enigszins op toen ik ineens Nederlands hoorde, dat was maanden geleden!! Hij bleek uit België te komen. Hij werkte voor een castingburo in Manila en was op zoek naar westerse typen met vechtervaring om in een lokale Philippijnse film wat oorlogsscènes te doen. Mijn stevige armen hadden hem al doen vermoeden dat ik aan sport deed en hem doen besluiten mij aan te spreken.
...of ik interesse had om mee te doen aan een film en wat actiescènes te spelen...!
Hij bleek daar al een aantal jaren te wonen en had aan diverse nationale en internationale producties meegewerkt en net een hoofdrol gespeeld in de film “W” (Double U).
De film was net uit en draaide in één van de theaters in de buurt, we zijn later op de avond zonder problemen naar binnen gelopen, hij wees de caissière op de posters waar zijn tronie meer dan levensgroot opstond en we kregen gratis toegang (hij was daar al vaker geweest die week).
Wanneer je iemand ontmoet die bekend is van een film kijk je daar vaak wat naar op. Dit ging even andersom, ik kende iemand maar wist niets van zijn werk en hij was dus een gewone jongen voor me. Pas daarna zag ik hem op een bioscoopscherm, als een soort maatje van me, en kwam het aanbod wat hij me had gedaan om in een film mee te doen een stuk werkelijker op me over.
Het ging om een aantal dagen schieten, een paar uur buiten Manila en vervoer was geregeld, het was boter bij de vis, dus aan het einde van de dag kassa.
Ik werkte op freelance-basis zonder vast contract dus ik kon doen en laten wat ik wou.
Ik besloot toe te happen naar het avontuur wat me toelachte. Het
klikte vrijwel direct tussen Paul en mij, we hadden veel dezelfde interesses, terwijl het Nederlands ons ook dichter bij elkaar bracht.
Het was echter kort dag. De ander morgen al moesten we vroeg vanuit Manila vertrekken naar een lokatie vlak bij Lucena. Als om
zijn verhaal te bevestigen kwamen er wat gasten onze kant op en begroetten Paul. Ik werd aan hen voorgesteld en hoorde dat zij morgen ook van de partij zouden zijn. De hele groep, een man of vijf, zou bij Paul in zijn hotelkamer overnachten teneinde de andere dag vroeg paraat te zijn. Het aanbod om daar ook de nacht door te brengen sloeg ik niet af...